Zoals de frequente bezoekers van onze site waarschijnlijk wel hebben gelezen was het schoonkrijgen van ons onderwaterschip nogal een klus. Er bleek een VCtar van International onder te zitten. Een harde antifouling op teflonbasis. Door de hulp en bijstand van Adri van Starbrite hebben we het onderwaterschip uiteindelijk prachtig schoon gekregen. Iets wat normaal alleen met bruut zandstralen lukt is ons gelukt met antifouling remover van Starbrite. Hieronder ons verhaal
Afgelopen week was het goed weer voor een van de grote voorjaarsklussen: nieuwe antifouling onder de boot. Na lang wikken en wegen hoe dit aan te pakken besluiten we maandagochtend naar Tijssen in Leiderdorp te rijden voor een paar potten “Starbrite antifouling remover”. Volgens een video op internet een fluitje van een cent: even insmeren, twee uurtjes in laten trekken en je schraapt de oude antifouling zo van je boot. Bij het zien van video merkt Roos nog op dat het op dit soort video’s altijd makkelijker gaat dan in de werkelijkheid – het zullen profetische woorden blijken te zijn.
rond een uur of 11 zijn we in de haven waar we enthousiast de hele boot insmeren met de eerste twee potten “smurfensnot”. De afbijt is net zo blauw als die kleine vrienden en heeft de consistentie van … inderdaad dus de bijnaam is snel geboren. Eén uur later gaan we gewapend met een breed plamuurmes de antifouling te lijf en dat gaat niet zoals is belooft: Van eenvoudig schrapen is geen sprake en alleen met heel hard drukken krijgen we een heel klein laagje van de oude antifouling verwijderd. Dat was niet beloofd en het lijkt dus in de verste verte niet op het filmpje. We bellen met Starbrite en die verzekeren ons dat we het echt alles goedgedaan hebben. Het enige wat we mogelijk niet goed gedaan hebben is dat we het te dun hebben opgesmeerd.
Dinsdag moet Roos werken en ga ik alleen naar de boot. Naast wat andere klussen heb ik buiten het roerblad in dikke lagen afbijt gezet. Over de dag verspreid smeer ik meerder lagen. Nadat ik 3 tot 4 lagen heb opgezet en afgehaald komt de groene gelshield-laag in zicht.
Woensdag, donderdag en vrijdag werken we stug door. We smeren, strippen, smeren en strippen etc. Langzaam maar zeker komt er steeds meer groene laag tevoorschijn maar het gaat erg langzaam. We besluiten om op de Hiswa met iemand van starbrite te gaan praten. Met de foto’s en de video wordt ook hem duidelijk dat we geen normale antifouling onder de boot hebben. Het is een zgn antifouling op met teflon (ja van de pannen) en die is extra sterkt. We krijgen te horen dat een werf hier normaal ca 1,5 week voor neemt. Nou dat klopt wel. Omdat we inmiddels al 7 potten remover van 2,5 liter er door hebben gejaagd zullen we het nog een keer proberen met een hele dikke laag die we er een hele nacht op laten staan.
Zaterdagavond rijdt Roos heen en weer om deze dikke laag er op te zetten en zondagochtend ga ik kijken of het heeft gewerkt. En zowaar: het blauwe spul is nog steeds vochtig en het bestreken stuk gaat in één veeg vrijwel kaal. Alleen van de zwarte grondlaag blijven nog wat resten over. Dit lijkt dus de truuk! Al kost het wel nog wat meer potten afbijt.
Na het eerste contact op de HISWA en nu duidelijk is dat we het gewoon tijd nodig heeft laat Adri Visser van starbrite ons weten dat we van de week drie potten gratis af kunnen halen om het af te maken. Op vrijdagavond worstelde ik me door de spits om in het donker een flinke laag op te zetten. Rond zonsopgang Sta ik weer naast de boot en het het werkt: de Antifouling vliegt eraf! Binnen twee uur is de stuurboordzijde klaar. Zaterdagavond doet Roos hetzelfde en zondag schrobben we de laster resten eraf. Kunnen we eindelijk gaan beginnen met de nieuwe lagen erop zetten.
Na 100 manuren krabben, kwasten, schrapen was het vandaag eindelijk Zo ver: een redelijk effen groen onderwaterschip. Maar het moet gezegd: het stond op de gebruiksaanwijzing: eerst op een klein stukje proberen zodat je weet hoe lang het erop moet. We kunnen oprecht zeggen dat dit spul echt werkt. Het hangt alleen erg af van wat er onder je boot zit!