Mfransen/ June 19, 2017/ Despues delivery/ 2 comments

In de nacht na onze update trok de wind flink aan. Eerst zorgde dat voor flink wat voortgang maar op een gegeven moment tot waar het onverantwoord was om verder te varen. Omdat de zee al flink was opgebouwd en met minder zeil niet veel verder kwamen hebben we de boot bijgelegd. Dit is een tactiek waarbij de zeilen zo zet dat je effectief met de wind afdrijft. Het wordt dan iets rustiger aan boord. We hebben dit gedurende de nacht gedaan en tijdens de rest van de dag enigszins kunnen rusten in afwachting van minder wind.

Aan het eind van dag hebben we een poging gedaan te gaan zeilen maar dat leidde niet tot enige voortgang in de gewenste richting. De wind stond nog steeds hard door vanuit het noordoosten en voeren effectief heen en weer op de lijn van het noordwesten naar het zuidoosten. Tegelijkertijd voelden ook de bemanning zich niet heel best. De golven en wind zorgde voor slecht slapen, weinig eten wat weer zorgde voor minder trek. Mijn verjaardag viel er een beetje door in het water en tot overmaat van ramp kwam aan het eind van de dag de in de Dominicaanse Republiek gerepareerde stagfok weer naar beneden. We hebben als vervanger de kleine stormfok er maar op gezet waar we op zich goed de nacht mee doorkwamen. Wind was inmiddels een beetje gedraaid en we konden iig pal Noord varen.

De volgende ochtend was het gelukkig een rustige zee, zonnetje, 15 knopen wind. Met wat hulpmiddelen aan boord de schoten naar het voordek zo neergelegd dat we zowel de stormfok als de genua beide kunnen voeren. De Despues lijk nu wel een stagzeilklipper;) Daarnaast de generator aangesloten om de batterijen op te laden en een mailtje aan het thuisfront gestuurd voor wat extra ondersteuning op het gebied van het eten, de routering. Inmiddels via Roos wat fijne mails doorgestuurd gekregen waar we erg veel aan hebben. Goede tips van ervaren oceaanzeilers en creatieve koks zullen het leven aan boord veraangenamen de komende dagen. Dank jullie wel. dat hadden we wel even nodig! Verder lijkt de wind wat te ruimen (as we speak) dus wellicht weer wat mijlenvreten.

(en als iemand weet hoe je het windshift alarm van een raymarine E7 in de vaanstand uitzet, we worden gek van dat ding maar de windvaanstand is wel lekker om mee te varen… maar hij piept soms om de paar minuten omdat de wind een beetje draait, denkt dat we op de fluessen zitten ofzo…))

positie 38 47 N, 49 22  W
afstand tot azoren 947  nm

Share this Post

2 Comments

  1. Een late felicitatie dan maar. Veilig door de storm gekomen en hopelijk vanaf nu meer geluk met de wind.

  2. Hee mannen ik lees elke dag mee maar had je verhaal over de olielekkage gemist. Koperen ringetjes worden hard als je de banjobout of carterplug aandraait, en sluiten dus 1 x goed af. Wil je ze hergebruiken dan moet je ze uitgloeien. Aan een ijzerdraadje in een creme bruleebrander hangen is al goed maar plots blussen in water nog beter. Je kunt het ringetje daarna met je vingers buigen, zo zacht wordt het dan weer, en dan maken ze weer 1 x een goeie afsluiting. Misschien heb je hier wat aan. Hou goede moed!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*