Mfransen/ June 23, 2017/ Despues delivery/ 0 comments

Gisteren was er even geen blog. We hadden een fantastische zeildag – vandaag ook weer –  en na het genieten schoot een blogje er even bij in.

Dus even terug naar woensdag – of eigenlijk dinsdagavond. We werden opgeroepen door een ander schip. We dachten dat het een vrachtschip was dat we op de AIS naast ons zagen varen. Raar genoeg was de verbinding niet heel goed en stelde de andere boot vragen over of we ook naar de Azoren  gingen en of we wisten waar de wind beter was. Woensdag in de loop van de dag viel ons ineens een wit puntje op en al snel konden we zien dat het een andere zeilboot was. Een paar uur later werden we weer opgeroepen. Nu was de verbinding een stuk beter en begrepen we dat het inderdaad een andere zeilboot was. Een Franse boot Panoramix genaamd die ook op weg is naar de Azoren. We wisselden wat laatste info uit maar waren nog niet heel dichtbij elkaar dat we binnen zichtafstand waren.

Sinds gisteren is de wind langzaam op een prima snelheidje gekomen. We hebben gisterochtend de booster op de boom gezet en zo eigenlijk de hele dag en nacht gevaren. Vanochtend – na een ontbijt met pannenkoeken met spek op het voordek – de boom weggehaald omdat de wind iets gedraaid was. Hierdoor kunnen we net wat hoger en directer naar Horta  zeilen. Een grote meevaller daarnaast is de stroming: we hebben continue tussen de 1-2 knopen stroom mee dus dat helpt enorm. Vandaag zorgde de stroom voor een flinke drifthoek (verschil tussen de richting waar de punt van de boot heen wijst en waar we echt heen gaan) maar dat was eigenlijk wel prettig. Terwijl we halve wind zeilen bewegen in de richting die meer bij ruime wind hoort. Erg optimaal.

Verder geeft de golfstroom duidelijk een push aan de hoeveelheid dieren. Ineens zien we schilpadden zwemmen, vogels zoals de noorse stormvogel maar ook een soort (zee) zwaluwen, een paar keer dolfijn en zelfs een keer iets wat op een blow van een walvis leek (maar niet kunnen bevestigen). We blijven op de uitkijk!

‘s Nachts hebben we een prachtige sterrenhemel en door de rustige zee ook het mooie effect van oplichtende fluorescerende algen. Gisternacht was er zelfs iets zichtbaar wat nog het meest leek op weerlichten onder water (naast de boot). Waarschijnlijk vissen die op de algen jagen waardoor ze geactiveerd worden. Het leken wel onderwater explosies.

Vandaag hebben we aan het eind van de dag de Panoramix ingehaald. Heel raar om als in een soort wedstrijd midden op de oceaan een boot in te halen. Uiteraard foto’s gemaakt om evt uit te wisselen in Horta. Blijft apart na zoveel dagen alleen – op een paar vrachtschepen na.

Ten slotte hebben we vandaag voor het eerst de boordklok verzet. We aten langzaam aan wel erg laat op de dag en hadden ook wat meer last met de wachten. We zitten nu op UTC-1. We gaan nu in de nacht in met de booster en zo’n 6 kn snelheid. Qua afstand: we hebben vanavond de 650 mijl grens geslecht. Inschatting op dit moment – het weer lijkt stabiel te blijven en in de goede richting – is dat we dinsdag of woensdag volgende week op Horta zijn. De finish komt in zicht!