Mfransen/ September 27, 2012/ Mathroos, Rondje Atlantic 2012-2013/ 3 comments

De algarve is prachtig! We hoorden vooraf vooral veel over de Spaanse ria’s, maar de Algarve bevalt ons ook erg goed. We ankeren vooral want de havens zijn hier wel peperduur.

We liggen drie dagen voor anker bij Alvor, een schitterende baai die lijkt op een soort waddengebied. Het is er ondiep en bij laagwater zie je de zandbanken bovenkomen. We barbecueën op het strand met de andere boten en we graven schelpen op in het zand. Die zijn heerlijk om te eten, alhoewel de kids niet genieten van de opbrengst van hun noeste graafwerkzaamheden. We hebben er zoveel dat we de andere boten uitnodigen om te helpen met opeten van deze lekkernij.

Na Alvor gaan we nog langs de schitterende rotspartijen bij Lagos. We gaan even voor anker en bekijken met ons kleine bootje de grotten en nauwe doorgangen. De rotsen hebben mooie kleuren, rood, geel en oker.

We gaan voor anker in de baai bij Portimao. ’s Avonds nog even naar het strand om de kids weer even ‘uit te laten’. Daar komen we in gesprek met Nederlanders, die noemen onze reis stoer. Dat waren we zelf even vergeten, het is al gewoon geworden. Maar als ik alleen in de donkere nacht op wacht sta terwijl we zeilen dan realiseer ik me dat veel mensen dit niet relaxt vinden. Zij kiezen andere manier om te ontspannen en de wereld te zien. Voor ons is juist dit, het ankeren, ’s nachts zeilen, zelf lesgeven, onbekende plaatsen aandoen en uitkomen met weinig water en stroom geweldig. En ja dat is wellicht wel stoer dus…

De volgende ochtend pikken we Wolfert op. Hij is de vader van Francois en Carolien – goede vrienden van ons – en woont met vrouw Geke vlak bij Vilamoura. We zeilen met hem naar onze eerste haven sinds weken: Albufeira. Het is een heerlijke tocht en al snel liggen we vast en rennen de kinderen de boot af. Ze willen zo snel mogelijk naar het huis van Wolfert en Geke, want daar is een zwembad! Wat worden we daar verwend. Heerlijk! De kids vermaken zich kostelijk in het zwembad in de prachtige tuin. Die ligt naast de golfbaan en staat vol met mooie exotische bomen. Geke verwent ons met een wasmachine, we eten heerlijk en nemen een lekkere douche,. We vergeten spontaan dat we uit kunnen met weinig water en staan met z’n alleen heel lang onder de warme douche. Mathieu gaat met Wolfert de bestelling van SVB (onze leverancier van allerlei boot onderdelen) ophalen en de kids krijgen elk een mooie handdoek van Portugal. We skypen met Francois en Carolien in Nederland. Heel leuk om hen te zien en spreken met een goede verbinding. Vol met schone was, volle magen en wat extra voorraad worden we weer aan boord gebracht.

De volgende dag volgen nog meet verwennerijen. Dan komt mijn zusje Jorindel aan. Ze komt een paar dagen met ons mee varen. Ze neemt nieuwe boekjes voor de kids mee, een nieuwe e-reader (1 e-reader met z’n vieren delen lukt niet goed), Hollandse kaas en vooral gezelligheid.

Ze maakt een dag ‘gewone’dag met ons mee ; we gaan samen naar de Lidl om voor een lange tijd eten te kopen (deze keer met de luxe van een taxi…), Mathieu klust en doet school met de kids, we vullen de tanks weer bij en gaan varen. Mathieu heeft ook de koelkast onder handen genomen. Die kostte erg veel stroom, na een gesprekje met een lokale botenklusman maken we een paneel open en zien we een compleet dichtgeslibt luchtrooster. Even flink de stofzuiger erop en we hopen dat hij weer normaal loopt. Ook laten we de de gastanks vullen en we zijn klaar. Zo bereiden we ons stiekum ook al voor op de tocht naar en in Marokko.

We zijn nu onderweg naar Ilha da Culatra waar we voor anker zullen gaan. Voor het eerste sinds een lange tijd is het weer regenachtig en helaas wordt Jorindel toch wat zeeziek. We zetten haar achter het stuur en dat helpt gelukkig. We vinden het erg leuk dat onze eerste gast er is, dus proberen het haar zo goed naar de zin te maken. Ze heeft tenslotte geboekt bij het kuuroord Waltzing Mathilda om verwend te worden!!!