Mfransen/ September 10, 2012/ Mathroos, Rondje Atlantic 2012-2013/ 2 comments

We zijn op een stukje Portugese kust waar je weinig geschikte haven zijn en je nergens kunt ankeren. Het is hoppen van de ene naar de andere haven, met flinke afstanden ertussen. Vanochtend zijn we vertrokken vanuit Povoa de Vazim(dat spreken ze echt heel mooi uit en klinkt in de verste verte niet op hoe je het schrijft) naar Aveiro. De volgende dag zouden we weer een alnge zeildag hebben naar Figuera de Foz.
In dichte mist vertrokken we op weg naar een haven die alleen als tussenstop diende en Figuera schijnt erg duur te zijn. Halverwege de middag besloten we een nacht door te varen. Dan ontwijken we de twee haven waar we eigenlijk niet heel willen en zijn we sneller op de plek waar je wel weer kunt ankeren. En hebben we geen last van de mist die an de kust hangt. Fijn als je alles bij je hebt, je kunt zo het roer en je planen omgooien!
Dus ik schrijf dit tijdens mijn wacht. Gek hoor, sinds de oversteek in de Golf van Biskaye hebben we geen nacht meer doorgevaren. Terwijl ik het eigenlijk erg leuk vindt. Met alle apparatuur aan boord hebben we goed zicht op wat er op om ons heen gaande is. Er liggen voor de POrtgese kust wel veel vissersnetten aan kleine boeien of staken en die willen we niet in onze schroef krijgen. Daarom zijn we verder uit de kust gaan varen. We zitten nu 11 mijl uit de kust, het is hier 100m diep. Er varen wel wat vissersboten zonder AIS, maar die houden we het het peilcompas in de gaten.
Voordeel van het diepere water is dat we veel dolfijnen zien. Bijna elke keer als ik naar buiten ga om rond te kijken, zie ik er wel een paar rond de boot zwemmen. Het is een machtig gezicht, ze strekken witte strepen in het donkere water. Soms komt er vanaf een afstand een witte streep recht op de boot af, als ik niet beter zou weten zou ik denken dat we getorpedeerd worden!
Doorvaren ervaar ik als een klein cadeautje aan ons gezin. Even geen ‘stress’ en drukte van een nieuwe haven binnenlopen of ankeren, de boel verkennen, boodschappen doen ed. We leven in ons eigen microklimaat en bepalen zelf wat we wanneer doen. Back to basic; lezen, kletsen, spelletjes doen, varen, eten en slapen. En er is warm water (want we motoren) dus douchen! Iederen slaapt rustig en in zijn eigen bedje want de zee is erg kalm, er is geen wind. Het geronk van de motor en het verbruik van de (dure) diesel nemen we op de koop toe. En ik heb eindelijk de computer voor mezelf om mailtjes aan vriendinnen te sturen!

Share this Post

2 Comments

1. Superleuk jullie film over de dolfijnen en het is voor ons niet voor te stellen dat je ze contstant ziet dat het haast gewoon gaat worden. Wij moeten het doen met zeehondjes, ook leuk hoor! En ja, gelijk heb je met een nacht doorvaren, dat is lekker ontspannen, je hoeft alleen maar op lichtjes te letten al het andere zie je niet dus niet nodig. Wij hebben het afgelopen weekend geankerd bij Medemblik, het was een heerlijk warm weekend, we hebben gezwommen en de boot beetje schoongemaakt rond de waterlijn. Het was echt een relax weekend. Hoop dat er nog meer volgen in september maar deze hebben we benut! Geniet ervan! groetjessssss

2. heerlijk, alleen lichtjes om je heen. Ken je de sterrenbeelden al uit je hoofd? en wat cool, die dolfijnen!