Mathieu/ March 6, 2011/ Mathroos, Uncategorized, Voorbereiding, Voorjaar 2011/ 0 comments

Afgelopen week was het een voorjaarsvakantie die z’n naam eer aan deed. De hele week zou goed weer worden en dus goed weer voor een van de grote voorjaarsklussen: nieuwe antifouling onder de boot. Na lang wikken en wegen hoe dit aan te pakken  besluiten we maandagochtend naar Tijssen in Leiderdorp te rijden voor een paar potten “antifouling remover”. Volgens een video op internet een fluitje van een cent: even insmeren, twee uurtjes in laten trekken en je schraapt de oude antifouling zo van je boot. Bij het zien van video merkt Roos nog op dat het op dit soort video’s altijd makkelijker gaat dan in de werkelijkheid – het zullen profetische woorden blijken te zijn.

rond een uur of 11 zijn we in de haven waar we enthousiast de hele boot insmeren met de eerste twee potten “smurfensnot”. De afbijt is net zo blauw als die kleine vrienden en heeft de consistentie van … inderdaad dus de bijnaam is snel geboren. Eén uur later gaan we gewapend met een breed plamuurmes de antifouling te lijf en dat gaat niet zoals beloofd: Van eenvoudig schrapen is geen sprake en alleen met heel hard drukken krijgen we een heel klein laagje van de oude antifouling verwijderd. Dat was niet beloofd en het lijkt dus in de verste  verte niet op het filmpje. We bellen met Starbrite en die verzekeren ons dat we het echt alles goedgedaan hebben. Het enige wat we mogelijk niet goed gedaan hebben is dat we het te dun hebben opgesmeerd.

This slideshow requires JavaScript.

Dinsdag moet Roos werken en ga ik alleen naar de boot. Naast de montage van de verwarmingsbuizen, de nieuwe kranen, nieuw wierfilter, nieuw impellerschoef en luchtfilter heb ik buiten het roerblad in dikke lagen smurfensnot gezet. Over de dag verspreid smeer ik meerder lagen. Nadat ik 3 tot 4 lagen heb opgezet en afgehaald komt de groene gelshield-laag in zicht. Dat is alvast de eerste winst van deze actie: het onderwaterschip is goed beschermd tegen osmose door een epoxy gelshield laag. Maar een ding is duidelijk: dit gaat geen makkelijk klusje worden.

Woensdag, donderdag en vrijdag werken we stug door. We smeren, strippen, smeren en strippen etc. Langzaam maar zeker komt er steeds meer groene laag tevoorschijn maar het gaat erg langzaam. We besluiten om op de Hiswa maar eens even met de leverancier te gaan praten. Met de foto’s en de video wordt ook hem duidelijk dat we geen normale antifouling onder de boot hebben. Het is een zgn antifouling op met teflon (ja van de pannen) en die is extra sterkt. We krijgen te horen dat een werf hier normaal ca 1,5 week voor neemt. Nou dat klopt wel. Omdat we inmiddels al 7 potten remover van 2,5 liter er door hebben gejaagd zullen we het nog een keer proberen met een hele dikke laag die we er een hele nacht op laten staan.

Zaterdagavond rijdt Roos heen en weer om deze dikke laag er op te zetten en zondagochtend  ga ik kijken of het heeft gewerkt. En zowaar: het blauwe spul is nog steeds vochtig en het bestreken stuk gaat in één veeg vrijwel kaal. Alleen van de zwarte grondlaag blijven nog wat resten over. Dit lijkt dus de truuk! Al kost het wel nog wat meer potten afbijt. In het filmpje is te zien hoeveel vierkante meter we nog moeten. Morgen dus maar eens even bellen met Starbrite…

Share this Post

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*