Boten bekijken

Mathieu/ February 25, 2010/ Mathroos, Uncategorized, Voorbereiding, Voorjaar 2010/ 0 comments

Na het gesprek wat we een paar weken geleden met Olav Cox hebben we een nieuwe short-list opgesteld met daarop een aantal interessante boten. Op basis van een aantal basiseisen zoals de lengte, slaapplaatsen, stahoogte, grootte van watertanks en gewicht hebben we de in de serie “volwassen kwaliteitsjachten” volgende boten geselecteerd:

  • Contest  38, 40, 41 en 42
  • Standfast 40P
  • Hallberg-Rassy 38
  • Trintella 42

en in de categorie “jeugdige moderne jachten”

  • Hanse 411
  • Spirit 36

Contest 42 ketch
Nadat we Fien en Max in Haarlem hadden overgedragen zijn we zaterdagmiddag in Lelystad naar een Contest 42 ketch gaan kijken. We hadden afgesproken met de eigenaar en hebben ruim de tijd kunnen nemen de boot goed te bekijken. De Contest42 heeft een ruime achterkajuit met 2 bedden (waarvan 1 twijfelaar), in de doorgang naar de achterkajuit nog een stapelbed en voorin een tweepersoonsbed. Op elke mogelijke plek is de boot voorzien van kastjes, laatjes en andere opbergruimten. Echt opvallen hoeveel ruimte deze boot van binnen heeft. Ook de zowel van buiten als van binnen toegankelijke bakstkist annex werkruimte is erg handig. Staand en lopend want zijn degelijk uitgevoerd. Al met al een zeer geschikte boot!

Standfast 40P
Op zondagmiddag hebben we een afspraak gemaakt met een makelaar om in Hellevoetsluis naar een Standfast 40 te gaan kijken. Er liggen er in Zeeland en omgeving een aantal te koop maar dus we wilden er wel eens een van dichtbij bekijken. De Standfast is een Frans Maas ontwerp: het staat bekend als een zeer zeewaardig en snel zeiljacht. De eerste indruk van de boot was groot!: De boot torent boven ons uit staand op z;n grote kiel; de diepgang is ook ruim 2 meter. De boot heeft een niet al te oud teak-dek en een redelijk open kuip met een hoge kajuitinstap. Deze boot heeft een open kuip en is echt op het zeilen gericht: bakstagen, babystag, twee spi-bomen en veel zeilen. Binnen een ruime salon met banken en twee zeekooien. Achterin een tweepersoonsbed en toilet en voorin ook een tweepersoonsbed. De boot heeft redelijk wat bergruimte, 450l watertanks en een dieseltank van ca 100l. Al met al een mooie boot die zeker geschikt is voor een lange reis.

Spirit 36
in Monickendam was de eerste boot waar we naar keken een redelijk nieuwe Spirit 36. Ondanks dat het een hele mooie, ruime boot is, is deze toch niet helemaal geschikt voor ons doel. De boot heeft wel twee achterkajuiten en een dubbel bed in de punt maar heeft (voor Mathieu) geen stahoogte. Het is een prima weekendbootje voor in Nederland maar niet een boot om een lange reis mee te maken.

Hallberg-Rassy 38
Hierna hebben we een Hallberg-Rassy 38 uit 1979  bekeken. Een wat donkere boot met een dubbel bed in de voorpunt en een doorloop naar de achterkajuit met daarin een twee-persoons en een eenpersoons bed. De boot heeft recent een nieuwe motor, nieuwe verstaging en nieuwe zeilen gekregen. Alle elektra en apparatuur is echter uit 1979 en dus nodig aan vervanging toe. Zeker voor een lange reis zal dit moeten gebeuren. Ook ligt er op de vloer een soort vloerbedekking over de multiplex vloerdelen; het maakt de boot erg donker maar is eenvoudig op te lossen door laminaat op de vloerdelen te plakken. Wel een geschikte boot die echter pas op een leeftijd van een jaar of 30 binnen ons kostenplaatje past.

Overige boten
Naast bovenstaande boten hebben we ook nog de Hanse 411 en de Compromis 39 bekeken. De Hanse is echt een moderne duitse cruiser. Het was goed om hier weer eens in de kijken maar het is duidelijk niet het schip wat we zoeken. Te veel glimmend gelakte kastjes en een ruime, niet beschutte kuip: snel door naar de volgende.
Op advies van de makelaar zijn hebben we ook een Compromis 39 bekeken. Deze in wood-epoxy uitgevoerde boot heeft een beschutte kuip, achterop een groot rek voor radar, zonnecellen etc. Het dek is van een soort laminaat teak en duidelijk aan vervanging toe. Binnen is er erg veel leefruimte wat ten koste gaat van de bergruimte. Al me al een ruime boot maar niet echt wat we zoeken

Contest
Hierna rijden we door naar Medemblik, thuishaven van de contests. Naast de werf vinden we het kantoor van Contest Brokerage. We bekijken achtereenvolgende een Contest 36S uit 1985, een Contest 38S uit 1988 en een Contest 41 uit 1987. De algehele indruk van deze drie boten is dat deze boten in veel opzichten voldoen aan wat we zoeken. Ze hebben een goede balans tussen bergruimte en leefruimte, goede stahoogte in de kajuit, beschutte kuip en goede score op stabiliteit. Uiteraard neemt de ruimte naarmate de boten groter wordt toe maar blijft de balans goed. Boven de 40 voet worden de extra ruimte echter eerder gebruikt voor een extra douchecel dan voor extra bergruimte of een extra bakskist. In het gesprek nadien met de makelaar blijkt dat hij binnenkort een Contest 38 verwacht met veel extra’s. Hij houdt ons op de hoogte

Conclusie
Na de ronde van afgelopen week hebben we een belangrijke conclusie getrokken: een Contest met een lengte tussen de 38 en 42 voet is de meest ideale boot voor ons doel. Nu nog de beste vinden….

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*