Dag 11 & 12: van Spanje naar Frankrijk

Mathieu/ July 17, 2010/ Mathroos, Spanje 2010, Uncategorized, Voorbereiding, Zomer 2010/ 0 comments

Na de onrustige nacht van woensdag op donderdag hebben we nog ruim tot in de middag liggen uitwaaien. Het was een stevige wind met vlagen tot 25 knopen. Gelukkig scheen de zon en konden we zwemmen (dat wel). Om ons heen lag het vol met Fransen die ook duidelijk lagen te wachten op beter weer. Toen we rond 2en Losgooiden bleek dat we te lang gewacht hadden: de wind zakte helemaal in en snel waren we weer aan het motorzeilen. Het was wel een erg mooi stuk waar we in 20 mijl vier kapen passeerden: na cap de creus kwamen, cap cerbere, cap castell en cap bear. Een prachtige kust met uitlopers van de pyreneeën en natuurlijk de grens tussen Spanje en Frankrijk. Ook op zee lijkt schengen echt ingevoerd: je hoeft eigenlijk niks anders te doen dan normaal maar kan gewoon naar Frankrijk varen. Na het succes van het ankeren in baaien zochte ook nu weer een mooie baai uit. Het bleek een schot in de roos! Het dorpje Collioure is een van de mooiste in deze streek. het heeft een middeleeuwse haven met als blikvanger het chateau royal er middenin. oude stadmuren en uitkijktorens omringen de stad en op het schiereiland dat de haven beschermd staat een oud kerkje waarvan de toren vroeger een vuurtoren was. na het eten zijn we met het bootje naar de kant geroeid en hebben we een ijsje gekocht en de stad bekeken. Het dorp leuk om te bekijken en na een rondje om het kasteel vonden we gelukkig een speeltuin dus waren Fien en Max ook blij. ‘s avonds bleek dat de weervoorspelling voor zaterdag en zondag niet al te goed zou zijn. Op de Atlantische oceaan volgen lage druk gebieden elkaar op en de staarten ervan vegen langs de zuidkust van Frankrijk. Dit betekent een voorspelling van stevige wind voor twee dagen uit de verkeerde hoek. Vrijdag is dus de laatste dag dat we wat hoogte kunnen maken de golfe de Lion in. Vrijdag is qua wind echter niet zo best. we besluiten er een lange dag van te maken en aan te sturen op Narbonne-plage of Cap d’Agde.

De volgende ochtend vroeg ga ik eerst hardlopen. ik loop inmiddels drie keer zes linten zonder problemen dus dat gaat erg goed. Het is daarnaast een erg leuke manier om de stadjes te bekijken waar we liggen. dit echter met rugzak op zodat ik daarna meteen boodschappen kan doen. rond half negen vertrekken we en rond half 11 zetten we de gennaker en zeilen we eerst met 2 knopen langzaam oplopend naar ruim 6 knopen rond een uur of 4. Omdat we eerder wat problemen hadden de gennaker weg te krijgen bij toenmenede wind halen we hem nu iets eerder weg. Dat hadden we niet hoeven doen want met de gennaker is ook de wind weg. gennaker weer terug maar de snelheid is weg. we hebben inmiddels besloten om toch voor cap d’Agde te gaan maar dat is nog wel een stukje. bij een van de motorinspecties blijkt daarnaast een van de twee v-snaren die we er in Valencia hadden laten op zetten gesneuveld. gelukkig kunnen we op 1 ook motoren maar we worden er uiteraard wel een beetje zenuwachtig van. Gelukkig komt de wind een beetje terug en rond half 9 varen we cap d’agde binnen. Het verschil met onze vertrekhaven kon ongeveer niet groter. Het is een mega grote haven met wel vier marina’s en bij de ingang een enorme kermis “het Lunapark”. nadat we de kinderen in bed hebben gestopt genieten we van een afhaalhap en de lichtjes en laserstralen van het park. We geloven toch dat dit niet onze vakantiebestemming is maar gezien de grote hoeveelheden mensen die met het lintje naar de kermis worden vervoerd geldt dat niet voor iedereen. Vanochtend blijkt inderdaad dat de wind naar noord-west is gedraaid. we zitten echter nu aan de goede kant van de golf: was dus een goede keus een lange dag te varen. we hebben nog 3 dagen om La Grande Motte te komen dus we gaan eens even kijken wat er hier in de buurt nog te zien is.

Fien is vis. Max

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*