Mathieu/ July 28, 2011/ Denemarken 2011, Mathroos, Uncategorized, Voorbereiding/ 0 comments

We worden wakker en zien weer grote schepen de sluizen in en uur gaan. Het tij wekt mee aan een redelijk relaxte ochtend, we gaan pas om 9.30 door de sluis en kunnen nog een potje voetballer op de kant.
Aan de andere kant wacht ons de lange tocht naar Vlieland, ongeveer 165 mijl. We willen zo lang mogelijk zeilen en op de Elbe lukt dat redelijk. maar later op zee is er geen wind meer dus helaas, motor aan. De wind blijft de rest van de reis weg. Thieu en ik schakelen snel over op wachtschema en draaien dat de nacht door. Mathieu trekt het langste lucifertje en ik krijg de hondenwacht.
We hebben veel lol onderweg. Er is veel deining met golven die nauwelijks zichtbaar zijn maar de boot toch redelijk laten slingeren, lastig want je vergeet nog wel eens iets vast te houden of goed vast te zetten. Tijdens de borrel vliegen de olijven en stukjes worst om en de pan met (gelukkig een restje) macaroni valt tijdens het eten in de kuip. Mathieu en Max gaan de kuip poetsen en… maken meteen ons bad schoon. Met al dat gemotoriseerd hebben we voldoende warm water en gaan we allemaal in bad! Heel bizar om midden op zee in bad te zitten, maar wel erg lekker (het bad is een grote bak die onder de kuip zit).
De nacht komen we goed door, we zeilen nog steeds niet en hoeven dus alleen maar goed op andere boten te letten, en dat zijn er best veel. Door de deining leggen we Max en Fien samen aan de stuurboord kant op de bank te slapen (we zetten er een slingerzeil voor zodat ze ‘klem’ liggen en niet gaan rollen in bed). Wij slapen om en om op de bakboord bank. Mijn hondenwacht is heerlijk, het is erg donker doordat er geen maan is en je ziet het opspattende water naast de boot schitterend fluoriseren. Ik lees verder in
mijn boek en ben veel bezig met het in de gaten houden van de vissersboten en grote schepen. Af en toe moet ik uitwijken. Met een kop thee en chocolade is de drie uur zo voorbij!
De volgende ochtend schijnt de zon maar is er nog steeds geen wind.. Dus we motoren verder naar Vlieland.
De kids vermaken zich goed en lopen de hele dag in hun pyama, zingen liedjes van Dolfje Weerwolfje, we doen spelletjes en lezen veel.
Dan bekijkt Mathieu op internet de site van de haven van Vlieland en zien we dat er de hele week (!) geen plek is, we bellen om dat te checken en het blijkt waar. Dat is wel erg jammer want nu moeten we nog 25 mijl langer motoren naar Den Helder. Gelukkig steekt er toch wat wind op en we zetten de genaker. Dat is lekker rustig zeg!
In de haven vangen Max en Fien krabben en ruimen wij de boot op. Een nacht doorzeilen gaat prima, volgende keer graag met wat meer wind!