Mathieu/ January 23, 2011/ Mathroos, Uncategorized, Voorbereiding, Voorjaar 2011/ 0 comments

In het najaar kreeg ik via via het nummer van Frits van Kooperen. Als oud ANWB-wegenwacht was hij na zijn vut een onderhoudsbedrijf voor de watersport begonnen. Afgelopen zaterdag organiseerde hij een een-daagse cursus Pech op het water vooral bedoeld voor watersporters die in geval van pech zelf hun motor willen kunnen repareren. Zeker iets wat ik wil kunnen voor onze reis

Na het afleveren van de zeilen voor onderhoud bij een nabijgelegen zeilmaker begeef ik me naar het opgegeven adres. Het blijkt een boerenschuur an de rand van Middelharnis. In een afgesloten hoekje van de schuur staan twee dieselmotoren opgesteld. Eromheen zitten een tiental medecursisten. Frits neemt het woord en verteld stap voor stap de werking van de motor: van het werkingsprincipe van de motor, cyclinders, kleppen, via brandstofsyseem en koelsysteem naar uiteindelijk de dynamo, accu’s en elektrische circuits. Er worden veel vragen gestel en het is duidelijk dat de een de afgelopen jaren meer zelf heeft gedaan dan de ander. Nut en noodzaak van jaarlijks onderhoud wordt duidelijk gemaakt: waarom besparen op filters, impeller en olie om zo het risico te lopen dat je motor er mee ophoudt. Als dat gebeurt gaat dat nooit op rustig water en loop je ook het risico dat je ergens strand of erger je schip vergaat. Het stond al in m’n onderhoudsplan maar ik weet nu ook waarom je het moet doen.

Na een ochtend theorie volgt na een heerlijke lunch met – door de vrouw van Frits – zelfgemaakte soep en heerlijke broodjes het praktijkgedeelte. Terwijl wij aan het eten waren heeft Frits beide motoren onklaar gemaakt en het is aan de groep cursisten om het defect op te sporen. Alhoewel door Frits aangebracht komen het zeer overeen met de werkelijkheid: gebroken draden, verstopte of gebroken brandstofleidingen. Allemaal met gevolg dat de motor het of niet doet of na een paar minuten tot stilstand komt. De belangrijkste les is eigenlijk om altijd bij de bron te beginnen: voor elektrische problemen bij de accu en voor brandstof bij de brandstoftank. Frits verkoopt iedereen direct een handig 12V spanningszoeker waarmee ze zelfs door draden kan meten (prikken).

Nadat de motoren weer goed draaien worden er nog een paar klussen zelf gedaan: oliefilter vervangen, impeller vervangen en als “piece de resistence” kleppen stellen. Bij het vervangen van de impeller word als pakking dik papier gebruikt. Duidelijk is dat on noodsituaties dit prima werkt. Het kleppen stellen is een precies werkje maar stelt eigenlijk niet heel veel voor. Merendeel van de cursisten lukt het dan ook prima. Ik moet alleen even op zoek naar de slinger waarmee ik de as kan verdraaien om te zoeken naar het zgn “tuimelmoment”. Gelukkig hoeft dit klusje maar eens in de vijf jaar te gebeuren dus het is meer nice-to-know dan need-to-know.

Daarna volgt nog een borreltje en een lekker hapje waar ik met Frits nog wat afspraken maak voor wat onderhoudswerk in maart. Vooral het feit dat hij zeer bereid is het werk te doen en tegelijk z’n kennis te delen maakt hem voor ons een zeer nuttige kracht in de voorbereiding van onze reis. Al met al een zeer nuttige dag die ik iedere booteigenaar kan aanraden.

Share this Post

0 Comments

  1. willen jullie een link (of anders telefoonnummer) op de site zetten van deze cursus? Wij zitten in hetzelfde voorbereidingsproces, al zal het bij ons mogelijk 2013 worden. Wij zijn ook toerzeilers en lid van de vereniging . Helaas dit keer het weekend niet gegaan, omdat we alles al gehoord en gezien hebben. Maar ik volgde jullie site wel al, omdat er zoveel overeenkomsten zijn………..ook met kids, zeilfanaat en een lange reis willen maken.

Leave a Reply to noemi Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*