“Faul tracing Diagram”

Mathieu/ September 26, 2010/ Mathroos, Najaar 2010, Uncategorized, Voorbereiding/ 0 comments

Zoals jullie (wellicht) gelezen hebben hadden we drie weken geleden een lege dieseltank waarna we met kunst en vliegwerk in onze thuishaven waren terugkomen (Joost bedankt!).

De afgelopen weken heb ik mijn kennis van dieselmotoren stapje voor stapje vergroot en een klassieke “fout-speur-tocht” gemaakt. Uiteraard begon alles bij de lege dieseltank die alles veroorzaakte. Het ontluchten van dieselleidingen, hoge-druk dieselpomp en de diesel-injectieleidingen. Alhoewel het probleem hiermee verholpen zou moeten zijn was dat toch niet het geval. De motor startte nog steeds niet dus heb ik toch maar een professional bijgehaald.

Afgelopen woensdag had ik een afspraak met Frits, een (vroeg..) gepensioneerde ANWB-wegenwacht monteur. Zijn eerste conclusie was “V-snaren staan niet strak genoeg”. Nadat we die met vereende krachten weer hadden aangespannen door naar de dieselpomp: ontluchten en maar een starten. Starten ging weer moeilijk maar met wat hulp van een spuitbusje ether hadden we de motor snel aan de praat. Echter: warm start ie prima maar eenmaal koud gaat het weer moeilijk. Conclusie van Frits was om toch eens naar de gloeipluggen te kijken of die wel allemaal werkten.

Na een week mijn kennis van gloeipluggen te hebben bijgespijkerd vandaag weer naar de boot. Gloeipluggen getest met weerstandmeter. Alle pluggen gaven een weerstandswaarde dus OK. Dus bleef er eigenlijk maar een foutbron over: de accus zelf. Na het starten de vorige keer gaf de accumonitor ook al rare waarden dus toch maar weer eens op onderzoek uit. Al snel bleek dat de lichtaccu’s goed geladen waren maar de startaccu niet. Eerste conclusie was startaccu kapot maar toen zag ik dat met een draaiende motor de spanning van de startaccu niet opliep maar daalde. Toch maar eens de diodebrug bekeken: en ja hoor het draadje van de diodebrug tussen licht en startaccu was losgeraakt. Nadat deze was aangesloten werd de startaccu (eindelijk) weer echt geladen.

Conclusie: Murphy’s law ging weer eens op en enkel structureel de mogelijkheden aflopen werkt: dieseltank leeggevaren – diesel tanken – diesel oppompen, leidingen en hogedrukpomp ontluchten – bougies testen – accu’s geladen? – diode brug – Problem solved en veel geleerd! Volgende week weer lekker zeilen

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*